lördag 19 mars 2011

Världens godaste chokladkola!



Den här chokladkolan tar cirka 10- 15 min att göra och det är den godaste chokladkola jag har smakat! För mig räknas den här kolan som julkola för vi brukar alltid göra en sats under jullovet men jag blev så sugen på dem att jag inte kunde stå emot att göra en sats! Dem är nästan beroendeframkallande...

Chokladkola:
100 gram smör/ margarin
2 dl strösocker
1 dl ljus sirap
4 msk vetemjöl
2 msk kakao

  1. Lägg alla ingredienser i en kastrull.
  2. Koka på svag värme i ca 7- 8 min.
  3. Häll upp i en avlång form klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i kyl och när den har den konsistens du vill ha på den tar du ut den och skär upp i bitar.
När jag har skurit upp kolan i bitar brukar jag klippa bitar av bakplåtspappret som kolan låg på och sedan linda in dem i bakplåtspapper så ser det lite trevligare ut! :) Det är lite olika med tiden från gång till gång, nu sist när jag gjorde kolan så kokte jag den i 8 min och den blev stenhård men jag vet inte om det beror på att den stod i kylen för länge, man får prova sig fram! Men det gör inte så mycket om den blir hård eller inte för den mjuknar upp i munnen och är lika god ändå. Jag förvarade mina i rumstemperatur. :)
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

2 kommentarer:

  1. Dom var supergoda! :D Ska baka dem nu :)

    SvaraRadera
  2. Perfekt! Dessa ska jag absolut baka nåndag:)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)