tisdag 22 mars 2011

Kolasnittar




De här kakorna är en av mina favoritkakor! De har en ganska stark smak av ingefära men smakar samtidigt kola och precis när de är nygjorda så är de lite sega i mitten och det är så gott!

Kolasnittar:
100 gram mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2 1/4 dl vetemjöl
½ tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker
½- 1 tsk malen ingefära (beroende på hur mycket smak av ingefära man vill ha)

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Vispa smör, strösocker och sirap krämigt.
  3. Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära. Vänd ner i smeten.
  4. Dela degen mitt itu och rulla ut två längder.
  5. Lägg längderna på en bakplåtspappersklädd plåt och platta till lite. Räffla med en gaffel.
  6. Grädda längderna tills de blivit gyllene i mitten av ugnen ca 12- 15 minuter.
  7. Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden. Låt kolasnittarna svalna på plåten.
Ifall man inte vill ha så stark smak av ingefära kan man ta ½ tsk istället. Ifall man vill ha kakorna lite sega i mitten behöver man inte grädda dem helt gyllene, då borde dem bli lite segare! :)

2 kommentarer:

  1. Ääälskar dessa kakorna!
    Min gammelmormor brukade göra dessa så i min familj heter de
    "Mormor Britta kakor" hihi!
    Men de är iaf fantastisk goda!

    SvaraRadera
  2. De här kakorna är nog mångas favoriter. De brukar gå åt i ett nafs och verkar kallas för många olika namn.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)