söndag 27 mars 2011

Våfflor!


Jag vet att det var våffeldagen i fredags men i år var vi lite sena med att göra våfflor, det var först idag som vi hade tid. Vi gjorde hemmagjorda frasvåfflor som var väldigt goda, jag toppade mina med grädde blandat med blåbärssylt :)

Frasvåfflor 6-10 st:
100 gram smör (eller 50 g smör och ½ dl ovispad vispgrädde)
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
4 dl mjölk

Gör såhär:
  1. Smält smöret.
  2. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt i en skål.
  3. Vispa ner hälften av mjölken, vispa till en slät smet.
  4. Vispa ner resten av mjölken och det smälta smöret (ev vispgrädde).
Smeten blev väldigt tjock så vi spädde den med lite extra mjölk. :)

Idag har jag även bakat macarons (igen), ugnen bråkade med mej idag så ungefär två plåtar blev fina på ovansida men då blev dem lite för mörka undertill, det är en djävulsugn vi har! (köpt på ikea, så passa er för dem) Men hur som helst blev många av dem goda och där blev många fina :)

2 kommentarer:

  1. Blir lite sugen på våfflor när jag ser din bild, vi ska kanske inte vänta ett helt år innan vi äter det nästa gång...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)