onsdag 9 mars 2011

Nötkakor!


I en kommentar fick jag frågan vad jag skulle bli när jag blir stor och just nu tror jag att jag ska utbilda mig till konditor ifall jag har kvar intresset för att baka om ett år...men jag ska kanske praoa på ett café/ bageri och då får jag ju se hur det är! :) Men just nu är jag lite osäker.


Det är alltid finare att förvara sina kakor i en tjusig burk än en helt vanlig plastburk. Det blir mycket trevligare att ta en kaka då! :)


I helgen bakade jag 4 olika sorters kakor, nötkakor, kolasnittar, brutna chokladbröd och schackrutor. Men först av allt tänkte jag lägga upp receptet på nötkakor eftersom det är så himla gott! :) Dessutom är de så himla lätta att göra, tar kanske 10 min att röra ihop smeten och sen 5 min att klicka ut kakorna, sen ska dem bara gräddas och sen är det klart! De här kakorna har mamma bakat sen jag var ganska liten och hon använder det här receptet:

Nötkakor
200 gram hasselnötskärnor
2 dl strösocker
2 ägg
4 msk vetemjöl
100 gram smält smör

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Mal hasselnötskärnorna. (Spara några nötter om du vill ha på toppen av kakorna)
  3. Smält smör.
  4. Blanda nötter, socker, mjöl och ägg. Rör ner det smälta smöret.
  5. Klicka ut smeten på bakplåtspapperklädd plåt. (Om du vill ha en nöt på toppen så ska du trycka på dem lite försiktigt på toppen nu)
  6. Grädda mitt i ugnen till kakorna fått färg, ca 12 minuter.
  7. Låt kakorna svalna på galler.
Det blir ca 30 st. Jag råkade göra en plåt med ganska stora kakor och de fick vara inne i ugnen några minuter längre än vad de brukar vara. :)

2 kommentarer:

  1. Vad du har bakat mycket! Jag är väldigt förtjust i nötter och blir väldigt lockad att testa dina nötkakor. Brukar du ta bort skalen från hasselnötskärnorna som du mal eller låter du de vara med? Visst är det mycket trevligare med en fin burk.

    SvaraRadera
  2. jättegoda, blev lite sugen att prova dessa....Jag tog inte bort skalen, gjorde dom lite större, då blev 15 minuter bra i min ugn

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)