lördag 12 mars 2011

Schackrutor!


De här kakorna gillade min bror, de är redan slut haha. Även de här är lätta att göra och det blir många på en sats, dessutom är de ju goda också...det blir varken för mycket eller för lite smak av choklad utan det blir en bra blandning av lite vanilj- aktig smak och chokladsmak :) Dem är kanske inte de vackraste kakorna men det är ju smaken som räknas! :)

Schackrutor, ca 40 stycken:
4 ½- 5 dl vetemjöl
1 dl socker
200 gram margarin/ smör
Smaksättning:
2 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Hacka samman mjöl, socker och matfett.
  3. Dela degen mitt itu. Blanda den ena degen med vaniljsocker och den andra med kakao.
  4. Rulla ut degen i 4 jämna längder. Lägg en ljus längd bredvid en mörk i två lager. Tryck till lätt och låt degen ligga kallt en stund.
  5. Skär 3- 4 mm tjocka skivor och lägg dem på en bakplåtspapperklädd plåt. Grädda i mitten av ugnen i ca 10 min.

2 kommentarer:

  1. Även jag bakade sådana för ett tag sedan. Det blir perfekt med den milda vaniljsmaken mot chokladen. Varje gång jag ser bilden på dina macarons tänker jag att jag ska testa dem men jag har aldrig tid...De ser så fina ut.

    SvaraRadera
  2. Åh, min mormor brukade baka schackrutor...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)