fredag 4 februari 2011

Syltkakor


För ett tag sedan bakade jag syltkakor. De är ganska lätta att göra och går bra att frysa in och ta upp när man blir sugen på en liten kaka :) Jag använder hallonsylt i mina eftersom jag tycker det är så gott! I Leilas recept står det att man ska använda lingonsylt vilket jag inte har testat än. :) Det här recept hittade jag i min favorit- receptbok, A piece of cake av Leila.

Såhär gör du syltkakor;

Ingredienser:
5 ½ dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 ½ dl florsocker
300 g smör
½- 1 msk kallt vatten
Ca 1 dl lingonsylt/ hallonsylt

Gör såhär;
  1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.
  2. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
  3. Häll ev. i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska endast precis gå ihop.
  4. Rulla in degen i plastfolie/ lägg den i en plastpåse och låt degen vila i kylskåp minst 1 timme.
  5. Sätt ugnen på 175 grader
  6. Rulla degen till små bollar och platta ut dem till kakor på en plåt med bakplåtspapper.
  7. Tryck en grop med fingret i mitten av varje kaka och klicka i sylt.
  8. Grädda kakorna i mitten av ugnen ca 10 min tills de fått ljus färg.

Vår ugn är en dålig bakugn och därför tog det längre tid att grädda kakorna än det igentligen skulle göra. Så hur lång tid det tar att grädda kakorna beror på vilken sorts ugn man har. :)
 

1 kommentar:

  1. Nu är de snart slut, kanske dags att baka nya och fylla på i frysen igen? Snälla....

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)