torsdag 24 februari 2011

Chocolate chip cookies!



Åh vad det är skönt med sportlov! Dessutom får man ju massa tid att baka...för två dagar sen bakade jag och mamma chocolate chip cookies och dem blev väldigt goda! Sedan frös vi in dem för det är perfekt att ta upp när man blir sugen på nåt. Så igår blev jag sugen på något och tog upp en kaka, då kunde jag ju inte bärga mej så jag bet i den så min tandställning gick sönder lite hahah. Dessutom så var det ju just den plattan jag fäster mina gummiband i så nu kan jag inte ha gummiband heller...men det är sånt som händer!

Chocolate chip cookies;
125 gram rumsvarmt smör
1 tsk vaniljsocker
2 ½ dl farinsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/4 dl kokosflingor
1 1/4 dl havregryn
250 gram hackad choklad

  1. Lägg smör, vaniljsocker och socker i en skål och vispa pösigt.
  2. Vispa ner ägg i smeten.
  3. Blanda mjöl, bakpulver, kokosflingor, havregryn och hackad choklad i en bunke.
  4. Rulla degen till små bollar, lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem försiktigt.
  5. Grädda i 200 grader, i mitten av ugnen i 15- 20 minuter. Låt kakorna svalna på plåten.
Ifall man inte gillar havregryn så kan man ta 2 ½ dl kokos i smeten istället och ifall man inte gillar kokos kan man ta 2 ½ dl havregryn men jag tycker det blir en väldigt god blandning med 50/50.

2 kommentarer:

  1. hej! har precis hittat din blogg och den e underbar. jag älskar baka också.vad ska du bli när du blir stor?

    SvaraRadera
  2. Men oj, det var ju olyckligt det där med tandställningen. Kakorna ser i alla fall väldigt goda ut.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)