lördag 5 februari 2011

Donuts & munkar!

Idag har jag provat ännu ett recept av Leila, jag har gjort munkar och donuts!


Här höll jag på att fritera donuts :)


Sedan doppades en del av donutsen i socker och en del la jag på en tallrik med hushållspapper på. :)


Dem jag la på hushållspappret fick stelna och sedan rörde jag ihop en chokladglasyr och bredde på och till slut tog jag lite strössel på toppen.


Dem här är lite annorlunda än donutsen, de här är munkar. Hälften av munkarna fyllde jag med äppelmos och kanel (mums!) och hälften med jordgubbssylt. Dock blev de lite degiga i mitten för jag borde sänkt värmen och haft de i oljan en längre stund.

Grundrecept för munkar;

Ingredienser:
3 dl mjölk
50 g färsk jäst
1 ½ dl strösocker
1 nypa salt
150 g mjukt smör
2 st ekologiska ägg
12 dl vetemjöl special
1- 1 ½ liter neutral olja (jag använde 1 liter rapsolja)

Gör så här:
  1. Värm mjölken tills den är ljummen, ca 37 grader.
  2. Smula jästen i en bunke och lös upp den med mjölken.
  3. Rör ner strösocker, salt, tärnat smör och ägg.
  4. Häll i lite vetemjöl i taget.
  5. Arbeta samman till en smidig vetedeg.
  6. Jäs degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i 45- 60 minuter.
  7. Fortsätt sedan enligt någon av recepten för äppelmunkar eller donuts.
Tips: receptet ger 28 donuts eller 14 fyllda munkar.(Det står inte i receptet men jag använde en hushållsassistent för att blanda ihop min deg)



Såhär gör du fyllda munkar:

Ingredienser:
Kanel
Äppelmos

Gör såhär:
  1. Dela upp degen i 14/ 28 bitar beroende på hur stora munkar du vill ha.
  2. Platta ut en degbit.
  3. Strö över kanel och sätt en klick äppelmos.
  4. Ta kanterna och dra in mot mitten, knip ihop. Försök att knipa ihop lite extra eftersom munkarna annars kan gå upp när du friterar dem. Det kan vara lite knepigt.


Såhär gör du donuts:
  1. Dela upp degen i 28 bitar.
  2. Rulla biten och platta till lite i händerna, tryck igenom tummen i mitten.
  3. Sätt pekfingret igenom hålet och snurra den så att hålet blir större.
  4. När du har gjort det med alla, sätt oljan på värmning.
  5. Lägg ner donuts och ha de i oljan så de blir riktigt gyllene på båda sidorna, då kan du vara säker på att de blir bakade ända in till mitten. Men tänk på att inte ha för hög temperatur på oljan för då blir munkarna gyllene direkt och blir inte bakade ända in till mitten.
  6. Ifall du vill ha chokladfrosting på dina munkar så lägger du de på ett fat med hushållspapper på. Annars rullar du dem i socker direkt.


Såhär gör du chokladfrosting:

Ingredienser:
½ dl mjölk
75 gram mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
50 gram mörk choklad

Strössel till garnering

Gör såhär:
  1. Rör smör, florsocker, vaniljsocker och mjölk krämigt i en skål.
  2. Bryt chokladen i bitar och smält den i ett vattenbad.
  3. Låt den svalna något.
  4. Blanda chokladen med smörkrämen.
  5. Bred glasyren över munkarna.
  6. Garnera med strössel.
Jag tyckte inte att chokladglasyren var speciellt god men jag brukar inte vara så förtjust i glasyr annars heller, men smaken är som baken! En sak som jag tror skulle kunna vara jättegott är att doppa donuts i smält choklad istället för att göra chokladglasyr. :)



Viktiga tips!

När man friterar är det viktigt att använda en djup tjockbottnad kastrull så att oljan inte kan stänka upp eller koka över.

Om oljan skulle ta eld, kväv elden med ett lock. Häll aldrig vatten i varm olja, då flyter den brinnande oljan ovanpå vattnet. Vattnet expanderar när det kokar och kastar brinnande olja upp i taket.



Tips som kan vara bra att veta :)

För att se om oljan är tillräckligt varm kan man lägga ner en brödbit i oljan. Om den är gyllene efter ca 1 min har oljan lagom temperatur. Oljan får inte bli för het för då bränns munkarna.

Använd en hålslev när du ska lägga ner, vända eller ta upp donutsen/ munkarna i oljan. Som sagt, fritera de riktigt gyllene så att de inte blir för degiga.


1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)