måndag 21 februari 2011



Alltså mums! Jag provade göra lakritsglass och gud vad gott det blev! Men den blev väldigt mäktig för man kan inte ta mer än en halv kula för då blir det helt plötsligt en äcklig smak, men om man blandar lite lakritsglass med hallonglass så är det sjukt gott! Lakritsströsslet hittade jag på borgeby kryddgård. :)

Lakritsglass:

2 dl vispgrädde
2 dl mjölk
1 dl socker
Ca 30 st turkisk peppar

  1. Koka först upp mjölk och socker.
  2. Mortla den turkiska pepparen till små bitar och tillsätt till mjölken. Ta av mjölken från plattan när bitarna av turkisk peppar löst upp sig, vilket kan ta en stund.
  3. Rör ner grädden och låt svalna.
  4. Häll smeten i glassmaskinen.
OBS! Jag körde smeten i glassmaskinen nästan 1 timme men den stelnade ändå inte, men jag satte in den i frysen ändå och då stelnade den men den smälter ganska snabbt.

Hallonglass:

250 g hallon
1 ½ dl mjölk
1 ½ dl vispgrädde
1- 2 tsk vaniljsocker
1 ½ dl socker
1-2 msk citronsaft
2 äggulor

  1. Vispa ägg och nästan allt strösocker, spara lite socker.
  2. Vispa grädde och vaniljsocker.
  3. Mosa hallon med socker och citronsaft.
  4. Vänd ner mjölk och vispad grädde.
  5. Vänd ner äggsmeten.
  6. Starta glassmaskinen och häll i smeten, låt smeten köras i ca 30- 40 min.
  

1 kommentar:

  1. Nu blev jag verkligen sugen. Glass är det jag gillar mest av allt. Till och med mer än lakrits.
    Jag har ingen glassmaskin, men det går kanske ändå. Jag får kanske offra mina sista Turkiska peppar för att pröva på den här glassen. Dom börjar bli lite gamla för jag hade en låda med 2.5 kg turkisk peppar. Har du gjort fläderblomsglass någon gång. Pröva annars på det till sommaren. Det är jättegott. Det jag gjorde var en fläderblomsparfait. Det kanske är lite gräddigare. Lingonparfait är också gott.
    En smak som jag gärna skulle vilja prova på när det gäller glass och kanske annat också är viol. Kanske finns det violessens också. Det är nog lite svårt att krossa små violtabletter.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)