söndag 27 februari 2011

Macarons!


Jag försökte få till en fin färgkombination genom att hälla gult strössel över dem men det blev inte riktigt som jag tänkte mej...Kakburken som syns i bakgrunden har jag fått av min mormor. :)


Här bakas det fler macarons! Jag använde samma recept som förra gången...receptet hittar ni här. Jag gjorde en annan sats i veckan också men då malde jag mandeln i en mandelkvarn och de blev inte alls bra! Denna gången så gjorde jag mandelmjöl i förväg och resultatet blev genast mycket bättre, första gången det blev bra så körde jag mandeln i stavmixer så det är ganska viktigt att mixa mandeln/ använda mandelmjöl ifall man vill få en fin och slät yta. :)

Mandelmjöl;

Sötmandel

  1. Skålla mandeln, ploppa ut dem från sitt skal.
  2. Torka mandeln så att den är helt torr, kör mandeln i en mixer eller med stavmixer. När jag gjorde detta blev mandeln väldigt varm så jag la upp den på en tallrik så att den skulle svalna något innan jag fortsatte.
  3. Sikta eller sila ner mandeln i en burk.
Det är väldigt lätt och det ger ett mycket bättre resultat på macaronsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)