lördag 22 januari 2011

Choko- peanut crisps


Idag har jag bakat något som jag kallar choco- peanut crisps. Från början kommer receptet från Leilas "A piece of cake" men jag har gjort om det lite. Ungefär hälften är doppade i mörk choklad och andra hälften i ljus choklad. Jag gör de i mindre bitar eftersom bars blir lite för stora, som det stod i tidningen Hembakat, "är de små får man ta två". 

Recept:
1 ½ dl jordnötssmör
1 dl ljus sirap
½ dl strösocker
½ msk vaniljsocker
1 ½ dl kokos
2 ½ dl rispuffar
200- 250 g ljus eller mörk choklad 

Gör såhär;
  1. Rosta kokos i en torr kastrull.
  2. Smält jordnötssmör, sirap, strösocker och vaniljsocker på svag värme.
  3. Rör ihop kokos, rispuffar och jordnötssmör.
  4. Häll upp smeten i en avlång brödform klädd med plastfolie.
  5. Låt stelna i kylskåp i ca 1- 1½ timme.
  6. Smält chokladen över vattenbad. Skär kakan i små bitar och doppa dem i den smälta chokladen.
  7. Ställ de i kylskåp och låt stelna.  

3 kommentarer:

  1. De ser supergoda ut. Jag tycker att det är bättre med mindre storlek eftersom jag oftast tycker det är lagom med en kaka eller godis. De som vill kan ju ta två - precis som du skriver. Snygga kakburkar i andra inlägget. Lycka till med bloggen! /Eva

    SvaraRadera
  2. Dom där ser jättegodaut. Jag skall säga åt min son att kolla din blogg. Han gillar också att baka

    SvaraRadera
  3. Nässelblom och choklad: Håller med om att det blir bättre med lite mindre bitar, har provat receptet innan och då blev de för stora för att kunna äta en hel. Tack så mycket! :)

    Anna of Dallas: Det får han gärna göra :) Det kommer dyka upp fler recept, jag måste bara hitta tid att baka :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)