torsdag 27 januari 2011

Sockersöta sirapskakor


Idag var jag hemma från skolan vilket var ett perfekt tillfälle att baka lite. Jag bestämde mig för att göra småkakor som jag skulle frysa in och då tänkte jag direkt på drömmar som är så gott! :) Sedan hittade jag receptet vi brukar använda och fick för mig att jag skulle ha sirap i det. Resultatet blev kakor som inte alls smakar som drömmar, mer kola- aktigt. Därför kallar jag de Sockersöta sirapskakor. De blev väldigt goda även om de inte blev som jag först tänkte mig. :)  



Sedan blev det en liten fotografering ute i snön som nästan har smält bort! Bilderna är tagna av mina kära mor, hennes blogg heter Camillas Foto. Självklart bakade jag fler kakor men de får jag lägga in bilder på och recept en annan dag. :)

Såhär bakar du Sockersöta sirapskakor:
125 g smör
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 tsk hjorthornssalt
3 ½ dl vetemjöl
½ dl ljus sirap

  1. Rör socker, smör och sirap poröst.
  2. Bland vaniljsocker, hjorthornssalt och vetemjöl. Rör ner i smörblandningen.
  3. Blanda ihop det till en deg.
  4. Rulla valnötsstora bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper.
  5. Grädda kakorna i mitten av ugnen, 150 grader, i ca 15- 20 min.
Det blir ca 26 kakor :) En sak jag kan tänka mig skulle passa bra i kakorna är mald ingefära...men det är inget jag har provat. :)

2 kommentarer:

  1. jag ska defentivt pröva dessa ngn gång ^^ när jag väl bakar vill säga :P // Emma X)

    SvaraRadera
  2. Hihi ^^ du kan få smaka av mej först så vet du ju hur dom smakar sen ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)