söndag 7 augusti 2011

Pain au chocolat.

Jag nämnde ju att det fanns en annan variant av pain au chocolat i det förra inlägget...här kommer Leila Lindholms variant!




Pain au chocolat:
1 rulle (250 gram) färsk, kyld smördeg
100 gram nutella
75 gram mörk choklad
100 gram mandelmassa
1 apelsin, rivet skal

1 ägg
Mandelspån

Gör såhär:
  1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft.
  2. Dela smördegen en gång på längden, och sen varje halva i fyra bitar.
  3. Bred en klick nutella på ena kortsidan av varje smördegsruta.
  4. Hacka chokladen grovt, riv mandelmassa och apelsinskal och fördela över smördegsrutorna.
  5. Rulla ihop bitarna från kortsidan och lägg rullarna med skarven nedåt på en plåt med bakplåtspapper.
  6. Pensla med uppvispat ägg och strö över mandelspån.
  7. Grädda dem gyllene i mitten av ugnen, cirka 20 minuter.

2 kommentarer:

  1. Mamma berättade för ett tag sedan att du har en bakblogg, så jag letade upp den. Du är jätteduktig! Superfina tårtor och perfekta makroner!

    Ska du välja livsmedel på gymnasiet tror du? Hur gammal är du nu förresten, är det långt kvar?

    SvaraRadera
  2. Sv: Tack! Om du är sugen på livsmedel så tror jag att det är jättebra att gå det (om man nu vill hålla alla dörrar öppna så kan man ju välja till ämnen så att man har högskolebehörighet sen, ifall det behövs).

    Jag gick ju inte livsmedel, så för mig blev det en lite krånglig väg. Det finns så få konditorutbildningar om man inte gick rätt linje på gymnasiet, så man behöver ha lite tur (och bo på rätt ställe) för att komma in på dem. Jag gick en vuxenutbildning i malmö, men den kanske de ska lägga ner. Nu går jag ju i Kristianstad, en YH-utbildning som bara finns där, och i göteborg. Då får man göra ännu roligare och mer avancerade saker. Men för att komma in måste man ha gått Livsmedelsprogrammet, eller en vuxenutbildning som motsvarar det.

    En massa babbel blev det nu, men jag tänkte att det kan vara bra att veta lite ifall du funderar på att bli konditor. Du får säga till om du undrar något, om utbildningar och sånt :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar så blir jag glad :)